Etusivu    Ajankohtaista   Työympäristöön    Kotiympäristöön    Tuotteet    Yhteydenotto   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AD-LUX OY
Brahenkatu 12 
20100 TURKU 
puh. (02) 517 0300 
faksi (02) 517 0366 
 
 >>> Ohjeet 

 
Auringon välttely ihosyövän pelossa useimmiten aiheetonta
Jo vuonna 1995 Ilkka Pekanheimo kirjoitti laajassa artikkelissaan "Luonnonvalon vaikutukset hyvinvointiimme" näin: 
 
"Terveysviranomaiset ja säteilyturva-alan viranomaiset eri puolilla maailmaan ovat vuosikymmeniä kehottaneet välttämään auringon ottoa, koska siitähän tulee UV-säteilyä, joka on vaarallista!" 
 
"On myös havaittu, että jos valossamme on liian vähän UV-säteilyä, kasvaa rintasyövän, paksusuolensyövän sekä leukemian riski"
 
Joka kevät tiedotusvälineet ovat varoittaneet "vaarallisesta UV-säteilystä". 
 
Tällä menettelyllä nämä viranomaiset ovat todennäköisesti aiheuttaneet enemmän syöpätapauksia kuin ovat niitä ehkäisseet.
 
Onneksi terveys- ja säteilyalan viranomaiset ovat vähitellen kääntämässä kelkkaansa. He alkavat oivaltaa, että auringon välttelijät eivät saa tarpeeksi D-vitamiinia. 
 
Auringon säteet aiheuttavat toki edelleenkin ihosyöpää, jos ihon annetaan palaa, mutta D-vitamiinin puute voi puolestaan johtaa muihin syöpiin, osteoporoosiin, reumaan, jopa skitsofreniaan.
 
Canberran yliopiston apulaisprofessori Anne Marie Ponsonbyn D-vitamiinitutkimuksista kirjoitetaan 28.5.2006 brittiläisessä lehdessä The Observer, >>> lue lisää.
 
D-vitamiinin puutetta käsiteltiin samassa lehdessä jo 2.4.2006:
Muutamien syöpämuotojen riski voitaisiin puolittaa, jos veren D-vitamiinitaso olisi riittävän korkea. Ravinnosta emme saa tarpeeksi D-vitamiinia, vaaditaan valon vaikutus.
 
Vuosina 1966 - 2004 julkaistuissa 76 tutkimuksessa D-vitamiinilla on ollut merkitystä syövän ehkäisyssä:
  • 30 tutkimusta paksunsuolen syövästä
  • 13 tutkimusta rintasyövästä
  • 26 tutkimusta eturauhassyövästä
  • 7 tutkimusta munasarjasyövästä
 
 
Tässä lisää Ilkka Pekanheimon kirjoitusta vuodelta 1995:
 
"Asiantuntijat ovat yhä enemmän sitä mieltä, että UV on elämälle tärkein spektrin osa. Sen merkitys on myös eniten väärinymmärretty, koska sen haittavaikutuksia pelätään aivan turhaan jo vähäisilläkin määrillä."
 
"Ilmakehän otsonikerros suojelee meitä liialliselta UV-säteilyltä. Jos tulevaisuudessa ilmakehän otsonikato jostakin syystä lisääntyisi 
odotettua nopeammin ja päivänvalon UV-määrä siten kasvaisi liikaa, voi tulla eteen tilanne, että meitä kielletään menemästä ulkoilmaan ilman asianmukaista ihon suojausta. Tällöin meidän on kuitenkin huolehdittava päivittäisestä UV-annoksestamme, jonka saamme keinotekoisesta päivänvalosta. Merkittävää on myös, että esim. pohjoisilla leveysasteilla saamme UV-säteilyä talvella vain 10 % keskikesän säteilymäärästä." 
 
UV-säteet muodostavat D-vitamiinia iholla, saavat aikaan kalsiumin imeytymistä, rusketuksen ja eräitä bakteereja tappavia vaikutuksia. UV-säteillä on vaikutusta myös sisäeritysrauhasten tasapainoiseen kehitykseen, mikäli säteilyn määrä on sopiva. 
D-vitamiinin annostelu suun kautta ei ole ongelmatonta. Jos sitä 
saa liikaa, seuraa yleistä heikkoutta, munuaisvaurioita ja kohonut 
kalsiumin ja kolesterolin taso veressä. Amerikan toksikologinen 
laboratorio on osoittanut, että liian suuri D-vitamiinimäärä 
aiheuttaa syöpää hiirillä. Jos saamme D-vitamiinia ihon kautta, ei yliannostuksen mahdollisuutta ole. 
 
Suomeen on viime vuosina tullut runsaasti tummaihoisia maahanmuuttajia. Tuskin kukaan on kertonut heille, että heillä on Suomen leveyspiireillä suurempi mahdollisuus saada esim. paksusuolensyöpä, eturauhassyöpä ja rintasyöpä kuin kotiseudullaan.
 
Joko luit tämän artikkelin: Päivänvalo - terveyden lähde